Czyszczenie turbiny.

Gotowe manuale, pomocne przy naprawach
Awatar użytkownika
prezesik25
Nowy Klubowicz
Posty: 202
Imie: Paweł
Auto: Fiat Stilo
Silnik: 1.9 jtd
Kolor: 132/F Rosso Scilla
Prezentacja auta: post114258.html#p114258
Lokalizacja: Łęczyca

Czyszczenie turbiny.

Postautor: prezesik25 » 18 mar 2016, 22:18

Witajcie.

Dziś postanowiłem wytargać turbo, bo przy 3000 obr/min wywalało check i po zmianie biegu odcinało turbo.

Poniżej logi z testów przed czyszczeniem turbosprężarki: (kto ma FESa, to sobie oceni):
1 próba.csv

2 próba.csv

3 próba.csv

4 próba.csv


Do wyjęcia turbo użyłem:
- klucz 10 nasadowy (osłona korektora)
- klucz 12 nasadowy (nakrętki korektora)
- klucz 13 nasadowy / płaski oczkowy (odpływ olejowy, mocowanie katalizatora do wspornika, oraz śrubki i nakrętki przy turbo)
- klucz 17 nasadowy (przewód olejowy przy bloku)
- torx (nie pamiętam numeru (odkręcenie śrubek trzymających pierścień z łopatkami
- CX80 w celu odmoczenia śrub w części gorącej turbo
- płyn do mycia silników w celu umycia geometrii turbo
- papieru ściernego
- szmatki itp
- nowa uszczelka pod kolektor wydechowy

Pierwsze foto po wyjęci turbiny:
WP_20160316_11_59_31_Pro.jpg


śrubki popsikane CX80:
WP_20160316_12_18_52_Pro.jpg


po rozpołowieniu turbo:
WP_20160316_12_30_24_Pro.jpg

WP_20160316_12_48_47_Pro.jpg


pierścień z łopatkami po wyczyszczeniu:
WP_20160316_13_04_52_Pro.jpg

WP_20160316_13_05_02_Pro.jpg


turbo w środku po wyczyszczeniu, tuż przed złozeniem:
WP_20160316_14_30_08_Pro.jpg


niestety bez kanału, samemu musiałem coś wymyślić, aby całość wtargać do silnika:
WP_20160316_19_12_48_Pro.jpg


Łopatki turbiny przycinały się w krańcowych położeniach.

Gdzieś był tutorial nt. czyszczenia łopatek turbiny o zmiennej geometrii, niestety nie mogłem znaleźć, więc zacząłem nowy temat.

Nie ma potrzeby zdemontowania turbiny od kolektora wydechowego i katalizatora, turbo da się rozpołowić bez tego.

Jeden cały dzień z głowy, jutro dalsza część montażu. Oczywiście po zamontowaniu koniecznie logi do zrobienia - wstawię w tym temacie jako kontynuację.

Pytanie bardzo ważne:

Czy ta podkładka pod wirnikiem musi tak luźno latać?

WP_20160316_13_27_05_Pro.jpg


info dla moderatorów:
Jeżeli będzie taka potrzeba to temat można gdzieś podwiesić do poradników.



edit:

Po czyszczeniu silnik przyspiesza równo, bez "turbo-dziur", nie wywala "check", wszystko ok.

Poniżej logi po czyszczeniu:
1 po czyszczeniu.csv

2 po czyszczeniu.csv


Jeszcze raz logi:
przed czyszczeniem:
przed.jpg


po czyszczeniu:
po.jpg


Pozdrawiam.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Qba
Starszy Klubowicz
***
Posty: 1422
Imie: Marcin
Auto: STILO 3D
Silnik: JTD 115KM - 145KM
Prezentacja auta: http://www.klubfiatstilo.pl/viewtopic.p ... 852#p45852
Lokalizacja: Wieluń, Konopnica

Re: Czyszczenie turbiny.

Postautor: Qba » 19 mar 2016, 15:02

Cześć , mam pytanko, czy da radę wyczyścić turbinę bez jej wyciągania z auta? wygodniej jest wyjąć samą turbinę czy razem z kolektorem? Jakie miałeś objawy przed czyszczeniem? wywalało ci błąd przeładowania jak się zacięły łopatki?

Awatar użytkownika
prezesik25
Nowy Klubowicz
Posty: 202
Imie: Paweł
Auto: Fiat Stilo
Silnik: 1.9 jtd
Kolor: 132/F Rosso Scilla
Prezentacja auta: post114258.html#p114258
Lokalizacja: Łęczyca

Re: Czyszczenie turbiny.

Postautor: prezesik25 » 19 mar 2016, 15:55

Siemka. Nie wyczyścisz turbo nie wyciągając jej. Turbo wyciągniesz tylko z kolektorem, bo nie dostaniesz się do śrub łączących kolektor z turbiną. Obawy przed czyszczeniem? - czy odkręcę śrubki :). Tak, wywalało błąd - przeładowanie.

Awatar użytkownika
devilsky
Nowy Klubowicz
Posty: 2
Imie: Maciej
Auto: Stilo
Silnik: 1.9 JTD 115KM
Kolor: Nero 601
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Czyszczenie turbiny.

Postautor: devilsky » 01 kwie 2016, 20:39

Witam,
Turbinę bez wyciągania da radę wyczyścić. Ale trzeba troszkę pokombinować. Nie obejdzie się bez ubytku płynu chłodniczego.
Robiłem to 2 lata temu, więc mogę coś nie pamiętać.
Potrzebujesz piankę do czyszczenia rusztu grilla z sadzy z możliwością połączenia z rurką do akwarium o długości 2 metry.
Do turbiny można się dostać przez podgrzewacz płynu chłodniczego recyrkulacji spalin.
Na pewno nie jest to tak skuteczne jak rozebranie ale u mnie pomogło i jest spokój już długo.

Stasia132
Nowy Klubowicz
Posty: 4
Imie: Ania
Auto: Fiat
Silnik: 500 V
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie turbiny.

Postautor: Stasia132 » 01 kwie 2016, 20:53

No ja nie dałbym ady pokombinowac od razu się wkurzam

Awatar użytkownika
prezesik25
Nowy Klubowicz
Posty: 202
Imie: Paweł
Auto: Fiat Stilo
Silnik: 1.9 jtd
Kolor: 132/F Rosso Scilla
Prezentacja auta: post114258.html#p114258
Lokalizacja: Łęczyca

Re: Czyszczenie turbiny.

Postautor: prezesik25 » 01 kwie 2016, 22:53

Ja tak czyściłem turbinę, a przynajmniej próbowałem: Odkręciłem górną obejmę od chłodniczki spalin, tuż pod zaworem EGR, odchyliłem karbowaną rurkę i wpakowałem tam 150 ml ON, następnie ruszałem gruszką od turbo przy pomocy strzykawki - jak się geometria przycinała, tak się dalej przycinała. Najlepsze to pierwsze uruchomienie silnika i dodanie gazu - nic nie widziałem w garażu, tak się nakopciło. Potem przez ok 3 km widać było za mną białą chmurę :D

Jednak trzeba czyścić turbo "na stole". U mnie po stronie łopatek kierownicy na gorącej ściance turbiny wyszły parchy rdzy i to one blokowały kierownice w skrajnych położeniach.

Awatar użytkownika
DamBag
Zasłużony Klubowicz
Posty: 1153
Imie: Damian
Auto: Stilo
Silnik: JTD

Re: Czyszczenie turbiny.

Postautor: DamBag » 02 kwie 2016, 00:15

Ja nie dałem rady rozpołowić turbo, więc zaopatrzyłem się w zmywacz do hamulców i wpakowałem ruszając zmienną geometrią po demontażu gruszki. Wypłyneło od groma sadzy, ale sposób pomógł, od 15tys km mam spokój. Może być to sposób bez demontażu, jak koledzy próbowali.

Wysłane z mojego E2303 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
piotrofoto
Klubowicz
Posty: 556
Imie: Piotrek
Auto: Stilo
Silnik: 1.9 JTD 115KM
Kolor: NERO 601
Prezentacja auta: stilo-1-9-jtd-dynamic-386000km-black-nero-601-up-str-6-t8424.html
Lokalizacja: Żywiec
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie turbiny.

Postautor: piotrofoto » 04 lip 2017, 06:42

Panowie ja się podepnę bo mam kilka pytań:

- Czy macie numery OEM uszczelek które by było dobrze wymienić podczas wyciągania turbo?
- Czy jeśli czyszczę sam pierścień i jego sterowanie to nie ma co się martwić o wyważenie wirnika itp?
- Która śruba sprawiała wam najwięcej problemu podczas demontażu
- Rozumiem że wirnika nie dotykaliście podczas czyszczenia?
- Jaką chemią czyściliście ten osad?


Dzięki ! Wolę popytać przed operacją :D

Awatar użytkownika
Tomi
Administrator
Posty: 3339
Imie: Tomek
Auto: SAABOLOT
Silnik: 1.4
Kolor: NR 170
Prezentacja auta: viewtopic.php?f=61&t=5125
Lokalizacja: WWL Radzymin

Re: Czyszczenie turbiny.

Postautor: Tomi » 04 lip 2017, 07:20

Co jakiś czas cytuję swojego posta :D ale jak widać się przydaje :)
Koledzy, z racji tego że walczyłem 2 dni z suszarką nabyłem jakieś tam doświadczenie, którym się podzielę pokrótce opisując co i jak trzeba robić przy wymianie turbo:

Po 1 gdy już mamy gotowe do montażu turbo należy zakupić:

- uszczelkę pod kolektor nr eper 46467747
- ze 4 lub więcej nakrętek mocowania kolektora nr 14060011 - aczkolwiek numerem tym sugerować się nie musimy, nakrętki są uniwersalne :)
- 2x uszczelkę pod wężyk smarowania turbo nr 10296160
- 1x uszczelkę pod wąż spustu oleju z turbawki nr 60817029
- 2-3 cybanty: 2szt.rozmiar około 15mm i 1szt. około 25mm+
- ze 2-3L płynu do chłodnic
Do tego potrzebujemy wszelkiej maści kluczy 10, 12 i 13 - nasadki, grzechotki z przedłużkami zwykłe oraz oczkowe :)
To chyba na tyle, jak już mamy wszystko zabieramy się do pracy.

Wbijamy się pod auto i odkręcamy 2 śrubki które mocują dolną osłonę turbo następnie idziemy na górę, jak widać wyjęcie górnej osłony jest niemożliwe ze względu na zablokowanie jej przez aluminiową rurkę od chłodzenia, dlatego tęż rozpinamy cybanty od rur gumowych (niektóre będzie trzeba zniszczyć i odkręcamy rurkę, po prawej stronie trzyma ją 1 długa śruba na klucz 10 po lewej 4 szt na klucz 10 do których konieczna jest nasadka z przedłużką.
Po zdemontowaniu rury tracimy co nieco chłodziwa. Teraz zabieramy się za górną osłonę - odkręcamy dwie nakrętki znajdujące się u jej dołu na wysokości środka wentylatora oraz dwie śrubki znajdujące się u góry w rogach. Wyjmujemy górną osłonę i mamy na wierzchu kolektor. Kolektor wydechowy był oryginalnie przykręcony nakrętkami na klucz 12mm, potrzebne są nam naprawdę dobre przedłużki i grzechotki bo do dolnych nakrętek nie jest łatwo się dobrać.
Jak uda nam się wykręcić dolne nakrętki to już większa część roboty za nami :) bierzemy się za górne nakrętki z tym że trzeba ze 2 sztuki poluzować, ale nie odkręcać żeby nam turbawka nie spadła na głowę jak będziemy kręcić dół.
Ładujemy się pod auto - wygodnie jest wyjąć obudowę filtra powietrza. Odkręcamy kluczem ampulowym obejmę od chłodnicy w ukł. recylkulacji spalin.
Teraz trzeba zająć się śrubami przy kolektorze, okręcamy 3 śruby mocowania wydechu. Następnie odkręcamy rurę intercoolera oraz wieszak katalizatora. Teraz zostało odkręcić śruby mocujące węże olejowe.
Na finał wołamy drugą osobę odkręca pozostałe 2 śruby od kolektora, a my dzielnie czekamy pod autem podtrzymując turbo i finalnie wszystko opuszczając na dół :) Turbo mamy na wierzchu, odkręcamy obejmę katalizatora i przed nami już tylko 4 śrubeczki mocowania między kolektorem a suszareczką :) Składamy w odwrotnej kolejności wymieniając po drodze uszczelki o których pisałem wcześniej :) po zmontowaniu wszystkiego należy auto uruchomić na jakieś 3 minuty aby olej ładnie przeszedł przez turbawkę :) Finito :)

Awatar użytkownika
piotrofoto
Klubowicz
Posty: 556
Imie: Piotrek
Auto: Stilo
Silnik: 1.9 JTD 115KM
Kolor: NERO 601
Prezentacja auta: stilo-1-9-jtd-dynamic-386000km-black-nero-601-up-str-6-t8424.html
Lokalizacja: Żywiec
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie turbiny.

Postautor: piotrofoto » 04 lip 2017, 07:28

Podziękował, przekopywałem forum a tego nie znalazłem inaczej bym nie pytał :D Dzięki !

A co do reszty moich pytań?

Awatar użytkownika
Tomi
Administrator
Posty: 3339
Imie: Tomek
Auto: SAABOLOT
Silnik: 1.4
Kolor: NR 170
Prezentacja auta: viewtopic.php?f=61&t=5125
Lokalizacja: WWL Radzymin

Re: Czyszczenie turbiny.

Postautor: Tomi » 04 lip 2017, 07:43

- Czy jeśli czyszczę sam pierścień i jego sterowanie to nie ma co się martwić o wyważenie wirnika itp?

Nie ma obaw, chyba, że będziesz czyścił młotkiem :D
- Która śruba sprawiała wam najwięcej problemu podczas demontażu

Dobry klucz oczkowy i wszystkie pójdą, problemem może być rozpołowienie strony gorącej.... trzeba pryżyć młotkiem z wyczuciem, ale mocno.
- Rozumiem że wirnika nie dotykaliście podczas czyszczenia?

Po rozpołowieniu masz go na wierzchu, wiec czyścisz z syfu jak resztę.
- Jaką chemią czyściliście ten osad?

Olej napędowy daje radę.

Awatar użytkownika
piotrofoto
Klubowicz
Posty: 556
Imie: Piotrek
Auto: Stilo
Silnik: 1.9 JTD 115KM
Kolor: NERO 601
Prezentacja auta: stilo-1-9-jtd-dynamic-386000km-black-nero-601-up-str-6-t8424.html
Lokalizacja: Żywiec
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie turbiny.

Postautor: piotrofoto » 04 lip 2017, 07:44

Dzięki wielkie, zostało mi zamówić uszczelki :)
Myślę że też zrobię jakąś relację jak będę działać ! Pozdro

Awatar użytkownika
piotrofoto
Klubowicz
Posty: 556
Imie: Piotrek
Auto: Stilo
Silnik: 1.9 JTD 115KM
Kolor: NERO 601
Prezentacja auta: stilo-1-9-jtd-dynamic-386000km-black-nero-601-up-str-6-t8424.html
Lokalizacja: Żywiec
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie turbiny.

Postautor: piotrofoto » 15 lip 2017, 07:58

Cześć :siema:

Tak jak mówiłem również zabrałem się za wyczyszczenie zmiennej geometrii w turbinie. Poczyniłem małą relację fotograficzną i zrobiłem manual w formie PDF. Udostępniam go wam tutaj.
Mam nadzieję że żadnej gafy w nim nie strzeliłem :o

MANUAL: http://newcar.netserwer.pl/stiloforum/turbina_stilo.pdf

Może niech moderator przypnie to w pierwszym poście będzie łatwiej to odnaleźć :)

Dzięki, mam nadzieję, że się przyda. :bye:

Awatar użytkownika
Stiłonisław
Klubowicz
Posty: 999
Imie: .
Auto: Fiat Stilo
Silnik: MJTD 120 KM

Re: Czyszczenie turbiny.

Postautor: Stiłonisław » 15 lip 2017, 15:59

Dzięki za ten manual. Na pewno komuś się przyda :) Odczułeś znaczącą różnicę w dynamice auta po tych zabiegach?
Bez Stila nie ma kołaczy.

Awatar użytkownika
piotrofoto
Klubowicz
Posty: 556
Imie: Piotrek
Auto: Stilo
Silnik: 1.9 JTD 115KM
Kolor: NERO 601
Prezentacja auta: stilo-1-9-jtd-dynamic-386000km-black-nero-601-up-str-6-t8424.html
Lokalizacja: Żywiec
Kontaktowanie:

Re: Czyszczenie turbiny.

Postautor: piotrofoto » 15 lip 2017, 18:27

Nie jechałem za dłuższą trasę ale tyle co się przejechałem to tak czuję różnicę. Zwłaszcza w płynności przyspieszania nie ma już takiego jakby przycięcia przy wyższej partii obrotów które występowało zapewne przez blokowanie się tej dźwigni lub jej chwilowy większy opór. Mam nadzieję również że przez to zniknie błąd przeładowania :)



Wróć do „Manuale, Poradniki, Tutoriale”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości